EVENEMANG OCH AKTIVITETER

Föreningen medverkar med program och musik till Kökarveckan som anordnas i samarbete med föreningar, kommun, Kökarbor och intresserade företag i augusti.

Den traditionella julstugan med gröt firas i samband med Kökars
jularknad i december.

Talka tillfällen ordnas för tillsyn av Kulturstigen, gamla kyrkvägen och meditationsstigen på Hamnö i samarbete med församlingen.

Programkvällar med andra föreningar ordnas som publiceras på FB-sidan

STOCKSTUGAN

Stockstugan är byggd på gammalt vis. Här  finns vedspis/ugn och det arrangeras  träffar, bakdagar mm. Nytt för i år är  naturrummet som är öppet året om.

Keramikboden

Keramikverksamhet pågår i verkstaden i samarbete med Kökarkultur. Hembygdsföreningen samarbetar med Kökarkultur även i det nyskapande hantverktsprojektet Kökarform. Syftet är att skapa hantverk med rötterna i gamla Kökarföremål och traditioner.

Här görs fransiskusskålar och muggar.  Besökare kan prova på att själva  skapa i lera. Verksamhet året om.

Spelmanslaget

Spelmanslaget fortsätter att lära ut gehörsspel med huvudsakligen fiol. Syftet är också att bevara de spelmanslåtar som spelats på Kökar under flera generationer. Om du är intresserad kontakta Gunnar Sundström.

Barn- och ungdomsverksamhet

Föreningen ordnar aktiviteter vid museét för barn i samarbete med skolan.
En viktig aktivitet är att lära kökarbarn och besökande barn att ro och ge
dem sjökunskap.